Tuesday, May 15, 2007

PostHeaderIcon Bakarlah Diri Sendiri demi Kesejahteraan Akhirat


Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi

Wahai rakan-rakanku… apakah ubat penyakit malas.. malas beribadat, malas baca al-quran… malas belajar… dan macam-macam lagi. Setelah saya kaji buku motivasi karya Imam Az-Zarnuji (Ta'lim Muta'lim Toriq Ta'lum) baru saya sedar bagaimana ulamak dahulu mengekalkan motivasi mereka dan terus istiqamah atas kebaikan. Rahsia ini saya kongsi dengan rakan-rakan agar kita sama-sama terus bermotivasi berjuang menegakkan Islam hingga ke akhir hayat.

Rupa-rupanya kita perlu memBAKAR diri, maaf.. jangan salah faham ye.. saya bukan suruh bakar diri sendiri.. itu bunuh diri namanya. Apa yang saya maksudkan ialah membakar jiwa dengan kata-kata motivasi atau buatlah apa sahaja yang boleh membangkitkan jiwa kita yang lemah asalkan halal disisi Islam.

Walaupun ia nampak mudah, kesannya cukup hebat. Bila jiwa kita mula terbakar dengan kata-kata motivasi maka akan terasa kekuatan menjalar disetiap urat-urat kita menggesa kita melaksanakan apa yang dicita.

Contoh kata motivasi yang berkesan bagi saya (barangkali berbeza dengan sahabat-sahabat sekalian): Nabil, bangun engkau perlu sudahkan kerjamu buat sehabis baik bukankah engkau ingin membantu umat!!!

Sebagai contoh yang lain, saya petik kata-kata Imam Az-Zarnuji didalam membakar semangat jiwanya:

"Wahai nafsuku, tinggalkan kemalasan dan penundaan masalah, sebab jika tidak, maka kau jatuhkan aku dalam kehinaan. Sebab aku belum pernah melihat pemalas bernasib untung selain dalam penyesalan dan terhalang seluruh harapannya"



دعي نفسي التكاسل والتوان وإلا فاثبتاني في ذي الهوان
فلم أر للكسالي الحظ يحظى سوى ندم وحرمان الامانى


Wallahualam, semoga kita terus bersemangat. Selamat berjuang sahabat-sahabatku.. jangan patah semangat… Terus berjuang dalam jamaah… Realisasikan KPU (Kompleks Pembangunan Ummah) pada 2026… (p/s- alhamdulillah saya dah nampak beberapa orang sahabat yang bakal menerajui KPU… bakat berniaga depa mmg terselah)

0 komentar: