Thursday, May 17, 2007

PostHeaderIcon Selamat Hari Guru


Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi


Selamat hari Guru saya ucapkan kepada semua rakan-rakan yang sekarang ini menjadi guru. Dahulu kita diajar sekarang tibalah masa pula kita mengajar. Hari ini barulah kita sedar mengapa cikgu kekadang marah dan kekadang bertegas sehingga kita rasa naik menyampah..


Kalau dahulu kita yang dok menyampah dekat cikgu hari ini... bagai meludah ke langit.. kita pun kadang-kadang tidak boleh mengelak dari bertegas dengan murid. itulah yang terjadi sekarang.


Sahabat-sahabat,

Profesion guru bagi saya cukup mulia kerana besar sungguh pengorbanan yang perlu diberikan demi memastikan anak-anak murid kita memahami pelajaran yang diajar. Nak kata giji guru mewah... saya rasa, anadaian ini sudah tak boleh pakai apatah lagi gaji setakat RM2000 dalam dunia yang makin meningkat kos sara hidupnya.


Tanyalah.. pada mana-mana guru, pasti mereka juga tidak terlepas dari kekangan kewangan. Oleh itu bagi saya, duit bukanlah penguat semangat guru untuk mengajar. Kalaulah kerana duit, sayalah kot yang paling lemah... sebab hanya dapat elaun bukan gaji.


Tapi yang menjadikan kita semangat ialah bila melihat sinaran mata anak-anak murid kita yang jernih dan dahagakan ilmu dari kita. Semalam, anak-anak murid saya bagi hadiah sempena hari guru... terasa bagai dihargai yang membakar jiwa untuk mengajar.... ( lebih terharu lagi, ada pelajar darjah satu sanggup bungkus pembaris sendiri dengan kertas yang dikoyak dari buku untuk dihadiahkan kepada saya, barangkali keluarganya takde budget nak beli hadiah, tapi dia sendiri tak nak ketinggalan dari menunjukkan tanda terima kasihnya pada saya)


Akhir kata biarlah saya muat masukkan sedikit pengertian guru untuk tatapan bersama:


1)Menurut kamus dewan, guru bermaksud pengasuh,pendidik dan pengajar

2) Dalam bahasa arab guru diistilahkan sebagai "mualim" yang bermakna orang yang mengajarkan ilmu. Mengajar merupakan tuntutan islam bahkan tinggi kedudukannya dalam hadis Nabi S.A.W ada menyebut:


"Jadilah orang yang berilmu,atau yang belajar, atau yang mendengar,atau yang mencintai, dan janganlah jadi yang kelima maka kamu akan binasa"


3)Dalam agama Hindu, guru merupakan simbol bagi suatu tempat suci yang berisi ilmu (vidya) dan juga pembagi ilmu. Seorang guru adalah pemandu spiritual/kejiwaan murid-muridnya.

2)Dalam agama Buddha, guru adalah orang yang memandu muridnya dalam jalan menuju kebenaran. Murid seorang guru memandang gurunya sebagai jelmaan Buddha atau Bodhisattva.

5)Dalam agama Sikh, guru mempunyai makna yang mirip dengan agama Hindu dan Buddha, namun posisinya lebih penting lagi, karena salah satu inti ajaran agama Sikh adalah kepercayaan terhadap ajaran Sepuluh Guru Sikh. Hanya ada sepuluh Guru dalam agama Sikh, dan Guru pertama, Guru Nanak Dev, adalah pendiri agama ini.



Wallahualam

0 komentar: