Friday, July 13, 2007

PostHeaderIcon Berapa Lama Telah Kita Biarkan Umat?


Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi


Persoalan ini benar-benar mengetuk hati saya bilamana seorang sahabat berasa amat bersalah terhadap dirinya yang alpa dari memikirkan umat. Kesibukan kerjaya yang menghambat menyebabkan kita lupa ada tanggungjawab dakwah yang perlu dipenuhi. Bahkan kita juga semakin lokek untuk mengeluarkan sedikit dari perbendaharaan gaji kita untuk disumbangkan kepada perjuangan Islam kerana tidak cukup duit.


Barangkali, apa yang berlaku kepada sahabat ini bukanlah sekadar berlaku kepada dirinya tetapi turut dirasai oleh sahabat-sahabat seperjuangan yang dahulunya begitu aktif terlibat didalam aktiviti dakwah sewaktu dialam kampus namun "mandom" bila masuk kealam pekerjaan.


Apakah akhirnya kita menjadi mereka yang dahulu kita kecewa dengan sikap mereka yang tidak ambil peduli terhadap umat. Dimanakah laungan Al-Quran yang biasa kita lafaz dan kita pegang seerat-eratnya . Mafhum firman Allah " Jadilah kamu satu umat yang menyeru kepada kebaikan"


Apakah tidak kita nampak umat yang kian parah? Mengapa kita biarkan mereka? Mengapa kita malas? Mengapa kita tunggu berteman baru nak berdakwah? Mengapa kita perkecilkan usaha dakwah yang dahulu pernah kita junjung sebagai mulia?


Pernahkah kita persoalkan diri " Apakah sumbangan untuk umat Islam yang besar yang pernah aku lakukan?" Bila soalan ini ditanyakan pada diri kita barulah tersentak jiwa mengingatkan betapa kerdilnya kita untuk mendapatkan balasan syurga diakhirat kelak....


Kita memilih hidup untuk diri kita, dan kita sengaja memilih untuk tidak fikir pasal umat sedangkan berdakwah itu wajib dan merupakan sebahagian daripada ibadat yang dapat kita persembahkan kepada Allah diakhirat kelak. Fikir-fikirkanlah....


Tuesday, July 10, 2007

PostHeaderIcon Baca Merdeka Tulis Merdeka


Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi

Sambil-sambil hadir mesyuarat di PPD saya ambil masa untuk menulis, sudah lama tidak menulis. Rasa macam beku pula minda bila tidak diluahkan buah fikiran dek kerana dah terbiasa rasanya meluahkan apa yang dibaca dan apa yang difikir.

Baru-baru ini saya sibuk melihat kembali kepada buku-buku berkaitan makna "kemerdekaan". Perkataan ini biasa berkumandang ditelinga kita namun apa pula maksudnya. Ada yang mentakrifkan kemeredekaan sebagai kebebasan. Justeru itu, malam diambang kemerdekaan disambut dengan segala macam sikap yang melambangkan kebebasan pada pandangan mereka.

Merujuk kepada penubuhan Yathrib sebagai negara Islam yang pertama yang dikenali sebagai Madinah. Nabi Muhammad S.A.W telah memberikan kemerdekaan kepada penduduk Madinah melalui pembebasan jahiliah, pembebasan dominasi yahudi, pembebasan dari kezaliman namun telah menakluk jiwa warga Madinah dengan Islam.

Sebenarnya hakikat kemerdekaan ialah untuk membangun sesuatu umat. Justeru itu, bila kita menyebut merdeka ia bukanlah bermaksud kebebasan mutlak namun bererti kebebasan dari segala unsur yang membinasakan.

Berdasarkan fahaman ini, kita perlu jelas bahawa adalah tidak wajar sekiranya sambutan kemerdekaan menjadikan umat Islam Malaysia meraikan kebebasan yang menghancurkan generasi yang baik.