Thursday, October 11, 2007

PostHeaderIcon Selamat Menyambut Hari Raya Dengan Tamar


Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi

Selamat menyambut hari raya aidil fitri kepada semua rakan-rakan. Moga Ramadhan yang lepas telah berjaya kita harungi dengan jayanya. Hari raya yang bakal menjelma ini harapnya kita tidak menyambutnya secara berlebih-lebihan sehingga menghilangkan ibadat kita di hari raya. Sesungguhnya hari raya fitrah merupakan sebahagian dari ibadah khusus umat Islam.

Disini saya datangkan satu athar sahabat yang dipetik dari Al-Muwatta' Imam Malik yang patut kita amalkan dihari raya nanti.


حدثني ‏ ‏يحيى ‏ ‏عن ‏ ‏مالك ‏ ‏عن ‏ ‏هشام بن عروة ‏ ‏عن ‏ ‏أبيه ‏ أنه كان ‏ ‏يأكل يوم عيد الفطر قبل أن ‏ ‏يغدو


"memberitahu saya Yahya daripada Malik daripda Hisham bin Urwah daripada bapanya bahawa dia telah makan dihari raya fitrah sebelum berpegian"


Menurut huraian athar ini, adalah menjadi sunnah untuk makan terlebih dahulu sebelum pergi ke tempat sembahyang untuk menunaikan sembahyang aidilfitri. Sepertimana yang diriwayatkan dari أنسكان bahawa Rasullah S.A.W tidak pergi menunaikan solat aidilfitri selagi tidak makan buah tamar.


Dinyatakan juga bahawa adalah amat disukai sekiranya kita makan tamar terlebih dahulu kiranya kita ada tamar bagi menurut perlakuan nabi yang dinyata oleh Anas R.a bahawa telah makan tamar dengan jumlah bilangan yang (witir) ganjil sebelum menunaikan solat.


Sahabat-sahabat berdasarkan hujah ini, memakan buah tamar bukan sahaja digalakkan ketika berbuka puasa, juga digalakkan diwaktu hari raya. Ok, selamat hari raya , maaf zahir dan bathin

0 komentar: