Thursday, October 18, 2007

PostHeaderIcon Sufi Salafi Dalam Cerita

Gambar Hiasan

Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi



Saya tertarik dengan apa yang diketengahkan oleh Lutfi Mustafa El-Batnani didalam bukunya "Peranan Sufi dalam Gerakan". Beliau telah menengahkan perihal ahli Sufi yang begitu tegas mengikut jalan Salafus Soleh. Barangkali cerita beliau adalah sesuatu yang boleh membantu para sahabat inpirasi blog ini.



Di dalam buku tersebut, diceritakan bahawa seorang ulamak Sufi bernama Abu Yazid Al-Bustami pernah mengajak para sahabatnya untuk menziarahi seorang ahli Sufi yang mengaku sebagai wali. Sememangnya tokoh tersebut cukup dikenali dan diziarahi oleh ramai orang.



Sebaik Junaid, menemui tokoh tersebut, beliau amat kecewa apabila tokoh tersebut yang ketika itu baru masuk masjid meludah kearah qiblat. Lantas beliau mengajak sahabat-sahabatnya pulang. Baginya kalau tokoh tersebut tidak dapat memelihara adab seperti yang diajarkan oleh Rasullah S.A.W. masakan dia mampu memelihara diri menjadi wali seperti yang didakwa oleh tokoh tersebut.



Pandangan yang jelas bahawa tasauf perlu berpaksi pada Al-Quran dan As Sunnah adalah amat penting. Inilah pemikiran yang akan menyelamatkan kita dari terjebak kedalam kesesatan, biaa'h dan ta'sub kepada sheikh...



Wallahua'lam

0 komentar: