Saturday, November 10, 2007

PostHeaderIcon Cintakah Kita Pada Nabi Muhammad S.A.W?

Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi

What Will You Do???

PostHeaderIcon Bila Ada Ego Dalam Diri




Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi




Sukarnya bagi kita menundukkan ego dalam diri kerana sukarnya merasakan diri kita hina. "Helah Bela Diri" kita cukup teguh untuk ditundukkan agar merasakan diri kita ini hanyalah dari tanah yang hina.




Bila baru sahaja kita menggenggam sebuah kejayaan (dalam apa bentuk apa pun) self esteem kita pun meningkat. Namun saya tertanya.. Mengapa kejayaan itu tidak meningkatkan keimanan kita bahkan tidak pula menjadikan kita bersyukur.




Saya kira, jawapannya terletak pada "view" kita tentang kejayaan itu sendiri. Sesetengah dari kita merasakan bahawa kejayaan itu dari usahanya yang bersungguh. Adapun yang lain merasakan ini adalah rahmat dari Allah.




2 pandangan melahirkan 2 perasaan yang berbeza. 2 perasaan yang berbeza akan dihisab.. satu dihumbankan kedalam neraka yang satu lagi menghuni syurga. Agaknya apakah pandangan kita tentang kehidupan ini? Selamanyakah kita hidup?




Ya Allah, terasa gerun jiwa ini bila mengerti bahawa dunia ini sekadar hiasan.. Sungguh tidak layak bagiku untuk berbangga walau sebesar zarah pun atas apa yang sebenarnya dari Qudrat dan IradatMU... Moga Allah jadikan diriku hambanya yang soleh..




Moga seluruh muslimin baik yang dibawah, yang ditengah mahupun yang diatas menyedari hakikat dunia yang fana...




Wallahualam