Monday, January 07, 2008

PostHeaderIcon Kita dalam peperangan..


Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi


Setiap detik yang berlalu, kita tidak pernah terlepas dari peperangan besar yang menakutkan. Itulah peperangan kita dengan hawa nafsu yang bersatu dengan syaitan. Saban waktu sering kita dicucuk oleh nafsu dan syaitan agar kita jauh dari jalan menuju Redho Allah.


Setelah kita selamat diatas jalan yang lurus, nafsu dan syaitan tidak akan membiarkan begitu sahaja, mereka bakal hadir dalam bentuk yang lain untuk menggoda dan menghasut kita. Misalnya setelah kita istiqamah melaksanakan perintah Allah maka datang perasaan riya' yang diapi-apikan oleh syaitan.



Justeru itu, mana mungkin peperangan besar ini akan tamat... Mereka pasti tidak mahu mengalah, asal ada peluang mereka akan memastikan kita tewas. Mahu atau tidak mahu kita perlu juga melawan mereka dengan sehabis daya kita. Menurut Imam Al-Ghazali sebenarnya jiwa ini boleh didik dengan usaha yang berterusan kerana itu beliau menulis buku bertajuk "Minhajul A'bidin" yang menghuraikan langkah-langkah menuju ke jalan Allah.(buku ini akan saya cuba beri sipnosis pada article akan datang.. InsyaAllah)



Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk melawan nafsu durjana...Ya Allah ampunkanlah dosa-dosa kami.. Wallahualam


0 komentar: