Sunday, January 06, 2008

PostHeaderIcon Psikologi kematian


Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi


Seorang psikiatrist bernama Elisabeth Kubler-Ross telah menemuramah lebih daripada 200 orang dari pelbagai umur yang berhadapan dengan risiko kematian disebabkan penyakit untuk memahami psiklologi kematian. Hasil daripada temuramah tersebut beliau telah mendapati terdapat 5 peringkat reaksi manusia terhadap kematian.

Pada peringkat awal apabila manusia mengetahui dirinya akan mati maka menurut Elisabeth, manusia akan cuba menafikan hakikat bahawa dia diambang kematian. Pelbagai tanggapan akan dibuat bagi menidakkan usianya yang kian menghampiri ke penghujungnya. Dalam peringkat ini manusia akan cuba untuk memanjangkan usianya dengan pelbagai cara alternatif yang ada.

Reaksi penafian terhadap kedatangan maut bukanlah suatu isu baru terhadap mereka yang tidak bersedia menghadapi kematian. Malah ketakutan terhadap maut telah menyebabkan mereka masuk ke peringkat kedua iaitu timbulnya perasaan “marah”. Pada tahap ini manusia sudah dapat menerima hakikat bahawa dirinya hanya mampu hidup untuk waktu yang kian suntuk dan mereka menunjukkan rasa cemburu terhadap yang bakal hidup selepas kematiannya.

Persoalan “Mengapa saya?” acapkali hadir mengganggu fikiran bakal si mati dan seringkali perasaan tidak puas hati serta marah ini dilepaskan terhadap para doktor yang merawat dan kadang-kadang kepada sesiapa sahaja yang ada disekitar.

Seterusnya tekanan perasaan yang mendesak untuk terus hidup dan tidak mati telah membawa manusia ke peringkat “tawar-menawar”. Mereka cuba membeli masa yang kian hampir dengan tarikh kematian mereka. Malah mereka juga, cuba berunding dengan doktor, kaum keluarga, para ahli agama dan tuhan untuk memanjangkan lagi waktu hidup mereka.

Setelah mereka menyedari bahawa mereka gagal dalam perundingan dan masa kian suntuk maka mereka menunjukkan ciri-ciri kemurungan. Mereka mula menangisi dan menyesali terhadap setiap perbuatan salah yang pernah mereka lakukan.

Akhir sekali, setelah segala jalan gagal bagi mereka untuk memanjangkan umur maka perasaan lemah dan letih mula menyelubungi diri mereka. Pada peringkat terakhir ini, bakal si mati sekadar pasrah terhadap takdir tanpa rasa perlu untuk berusaha.


Inilah pandangan yang diutarakan seorang pakar jiwa barat yang mengakui bahawa kematian merupakan ketakutan yang paling besar dihadapi oleh penduduk Amerika Syarikat.
Ketakutan ini hadir kerana tiadanya keimanan bahawa dunia ini bukan perhentian akan tetapi persinggahan.


Berbeza bagi kita yang beragama Islam, kita adalah kaum yang mencintai mati. Kita sanggup mati kerana Allah kerana kita percaya akan balasannya dihari kiamat kelak. Para ahli psikologi barat gagal memahami perasaan sanggup mati ini sehingga mereka menggelar pejuang-pejuang palestin sebagai "suicicide bombers" atau mereka yang membunuh diri dengan bom. Kesilapan dalam memahami para shuhada' menyebabkan mereka menuduh para pejuang palestin sebagai golongan yang menghadapi tekanan yang melampau sehingga sanggup membunuh diri.

Dakwaan mereka adalah palsu belaka. Umat Islam ialah umat yang mencintai mati sepertimana orang-orang barat mencintai hidup ,wanita,harta dan anak pinak mereka. Dalam hadis ada menyeru agar kita sentiasa mengingati mati:



حدثنا ‏ ‏محمود بن غيلان ‏ ‏حدثنا ‏ ‏الفضل بن موسى ‏ ‏عن ‏ ‏محمد بن عمرو ‏ ‏عن ‏ ‏أبي سلمة ‏ ‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏قال ‏ قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏" أكثروا ذكر ‏ ‏ هاذم ‏ ‏ اللذات ‏ ‏يعني الموت" ‏



Hadis ini merupakan hadis yang diriwayat oleh Imam Tarmizi di dalam sunannya dan merupakan hadis sahih hasan gharib. Mudahnya hadis ini dituntut untuk diamalkan kerana tarafnya yang mencapai martabat sahih pada sesetengah pandangan dan hasan pada sesetengah yang lain.


Wallhualam, Semoga Allah berikan kekuatan kepadaku untuk membela agamanya.

I love Islam ‏

0 komentar: