Thursday, March 13, 2008

PostHeaderIcon Dilemma MB Perak: PAS dan BN Bersatu


Ir. Mohammad Nizar

Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi

Sebenarnya ruangan blog ini bukanlah untuk membicarakan politik, namun hakikat hak umat Islam dan hala tuju mereka yang tergugat telah menyebabkan saya perlu menulis artikel ini. Apatah lagi "memartabatkan Islam" sebahagian seruan Islam yang perlu kita amalkan.

PAS dan BN perlu bersatu untuk memastikan sebuah parti yang stabil boleh dibentuk di Perak. Namun diharap pimpinan yang dibentuk telus dan jujur terhadap rakyat. Pemikiran ini hadir selepas melihat konflik yang berpanjangan diantara PAS-DAP-PKR.

Semalam Lim Kit Siang telah menggesa DAP untuk memboikot perlantikan Ir Muhammad Nizar sebagai MB. Ini merupakan penghinaan besar terhadap istana. Hari ini pula Timbalan Presiden PKR menggesa pembahagian kerusi exco adalah berdasarkan komposisi bangsa di Perak.

Di Perak ,53.7% adalah Melayu, 31.4% adalah Cina dan 13.% adalah India (sumber Malaysiakini). Justeru itu, pembahagian awal yang dicadangkan oleh DAP iaitu 8 kerusi untuk DAP manakala selebihnya adalah untuk parti yang lain adalah tidak adil. Malah ia pastinya seolah-olah menafikan bahawa ramai orang Melayu di Perak.

Hujah PKR ada benarnya dan saya juga merasa cukup bimbang ,apabila mengetahui melalui Malaysiakini bahawa pada peringkat awal persetujuan bahawa perlantikan Ir. Muhammad Nizar adalah bersyarat. Beliau perlu terlebih dahulu membincangkan segala perkara dengan DAP dan hanya boleh melaksanakannya dengan persetujuan DAP.

Bagi saya, apa gunanya menjadi MB andai tiada kuasa.. seolah-olah memberitahu kepada semua bahawa beliau hanya "kuda tunggangan" DAP. Cukuplah orang melayu merasa bimbang dengan tindakan DAP mengabaikan DEB di Penang. Mereka ingin semua bangsa bersaing secara adil namun mana mungkin kita bersaing secara adil andai kita dalam padang yang berbeza. Mereka golongan cina sudah jauh kehadapan dalam perniagaan manakala Melayu dan India masih ketinggalan.

Kalau mahu hapuskan DEB hapuskan dahulu ketidak adilan pemborong-pemborong Cina yang menindas peniaga-peniaga Melayu. Saya secara terbuka mengharapkan umat Islam bersatu. Inilah medan ujian kita... Apakah perasaan kepartian telah menguasai kita atau benar seperti yang dikata kita ingin menegakkan Islam dan memajukan bangsa Melayu....

Wallahualam

0 komentar: