Wednesday, September 05, 2007
Menyelami Erti Falsafah Kemerdekaan Sebenar
10:45 PM | Dari Hamba Allah
Mohd Nabil Majdi Al-Muslihi |
Edit Post
Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi
Oleh: Mohd Nabil Majdi bin Arip
Ribuan manusia memenuhi dataran KLCC untuk menyambut kedatangan tanggal 31 Ogos sermpena hari Merdeka. Tahun 2004, saya bersama beberapa orang sahabat dibawah anjuran Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia bertugas menyampaikan risalah dakwah ditengah-tengah hiruk pikuk sambutan Merdeka.
Sebaik keluar dari bangunan KLCC, kedengaran jelas suara seorang artis "rock" tanah air menjerit membangkitkan semangat kemerdekaan dikalangan muda-mudi disitu. "Biar kita buktikan bahawa kita orang muda pun tahu apa erti merdeka!" begitulah laungan artis tersebut yang disambut oleh sorakan sepenuh tenaga dari para penonton tanda mereka bersetuju. Lalu lagu dan muzik yang dihiasi oleh getaran bunyi gitar elektrik dan ketukan dram dibunyikan meraikan merdeka yang mereka faham.
Persoalannya apakah erti atau falsafah kemerdekaan yang difahami oleh muda-mudi zaman sekarang. Apakah hari kemerdekaan yang mereka sambut tidak lebih dari berseronok mendengar nyanyian artis terkenal sambil menyaksikan letupan bunga api berwarna warni menghiasi langit malam.
Apakah hari kemerdekaan sekadar dihayati sebagai hari kebangsaan yang tidak lebih dari hari pelepasan am seluruh warga Malaysia yang bekerja. Hari kebebasan dari bebanan kerja yang menyusahkan. Hari untuk berseronok dengan rakan-rakan atau dalam erti kata lain hari yang menghalalkan untuk mereka melakukan apa sahaja
Membicarakan persoalan falsafah kemerdekaan biarlah difahami dahulu makna perkataan falsafah yang telah wujud sejak 2000 tahun dahulu dalam era kegemilangan Yunani. Menurut Dr Hamka didalam bukunya "Falsafah Hidup". Falsafah berasal dari dua suku kata iaitu "pilos" dan "sofos". "Pilos" membawa erti penggemar manakala "sofos" membawa makna hikmah. Oleh itu apabila kita membicarakan soal falsafah kemerdekaan maka sebenarnya kita membicarakan hikmah atau pemahaman sebenar disebalik kemerdekaan yang kita sambut saban tahun.
Dalam ucapan Tunku Abdul Rahman sempena Ucapan perasmian persidangan agung umno Malaya yang diadakan di di Melaka pada 4 dan 5 April 1953
yang dihimpunkan didalam buku “Bumi dipijak Orang” jelas menyatakan falsafah kemerdekaan yang dicitakan oleh generasi terdahulu. Dalam ucapannya beliau menyebut:
“Didalam sedikit masa ini orang-orang melayu telah sedar bahawa nasib bangsanya itu semakin hari semakin buruk. Dan rod didalam badan kita telah memohon kepada Allah SWT dan Allah SWT pun kabulkan doa kita itu dengan menggerakkan hati kita bagi menuntut dan mencapaikan kemerdekaan dengan segera. Kita yakin merdeka inilah sahaja yang boleh menyelamatkan bangsa kita”.
Berdasarkan ucapan bernas bapa kemerdekaan Malaysia ini, kemerdekaan sebenarnya ialah mekanisme untuk mengangkat martabat bangsa. Mencapai kemerdekaan bukanlah objektif terakhir akan tetapi batu loncatan untuk cita-cita yang lebih besar iaitu untuk mengeluarkan masyarakat dari kemunduran dan kehinaan.
Oleh itu, tugas generasi masa kini hakikatnya masih belum berakhir dengan sekadar berseronok menyambut hari merdeka. Sepatutnya tanggal 31 Ogos yang kita sambut setiap tahun merupakan tarikh peringatan kepada kita untuk memperbaharui tekad bagi menyambung usaha pejuang-pejuang terdahulu yang ingin mengangkat martabat umat. Permasalahannya adakah muda-mudi berasa bertanggungjawab untuk berjuang demi Negara, bangsa dan agama bila hari merdeka menjelma.
Selain itu, kemerdekaan menurut "wikipedia" sebuah laman web ensiklopedia yang sarat dengan maklumat ialah pembebasan dari penjajahan. Sambutan besar-besaran diadakan setiap tahun meraikan pengunduran "Union Jack" dari tanah melayu dan sebagai melahirkan rasa patriorisme yang benci kepada sebarang bentuk penjajahan.
Namun sambutan kemerdekaan yang sepatutnya lambang kebebasan bertukar menjadi bukti bahawa rakyat Malaysia masih dijajah. Kalau dahulu umat melayu dijajah dalam bentuk fizikal, hari ini mereka dijajah dalam bentuk pemikiran.
Budaya penjajah dicedok bulat-bulat tanpa ada batasan. Lihat sahaja budaya liar "punk" dan "metal" yang turut mewarnai remaja-remaja yang menyambut hari kemerdekaan. Menurut Tun Dr. Mahathir didalam ucapannya yang dirakam didalam "Encyclopedia of Dr. Mahathir bin Mohammad". Beliau berpandangan bahawa meniru budaya lain bukanlah semestinya salah namun yang menjadi problema kepada kita ialah apabila kita meniru membuta tuli tanpa membezakan antara yang baik dan salah.
Dalam ucapan yang sinis Tun Dr. Mahathir menggambarkan fenomena yang berlaku dikalangan orang Melayu.
"What the West does today, the east will do tomorrow and the Malays the day after. If the West stops doing it, the East will follow suit tomorrow and the Malays are likely to do the thereafter"
Apa yang dilakukan oleh barat hari ini akan dilakukan oleh penduduk timur keesokannya dan melayu pula akan menyusul hari berikutnya. Bilamana barat berhenti mengamalkannya maka penduduk timur turut berhenti dan melayu seperti selalunya akan mengikut selepas itu.
Ucapan beliau mengingatkan kita bahawa mengapa kita perlu jadi Pak Turut sedangkan kita mampu menilai. Biarlah kemerdekaan mengingatkan kita akan jati diri kita yang sebenar sebagai anak Malaysia yang punya acuan hidup tersendiri . Usahlah kita menjadi "Barat jadian" hasil dari jati diri ikut-ikutan.
Kedatangan hari kemerdekaan juga perlu mengingatkan kita bahawa kebebasan yang dikecapi perlu dipertahankan dengan memperkukuhkan diri kita agar dapat menyumbang kearah keharmonian Malaysia.
Mengecapi merdeka bukan bererti kita tidak akan dijajah lagi. Negara kita mungkin saja dijajah dalam bentuk yang pelbagai. Tanpa menyedari hakikat bahawa ancaman terhadap kemerdekaan yang kita kecapi sekarang sentiasa wujud, maka kita akan sentiasa leka tanpa merasa keperluan untuk membangunkan modal insan.
Amat malang sekali kerana generasi hari ini sekadar merenung sejarah hitam penjajahan dari sudut nostalgia silam yang sudah lepas. Sejarah dianggap sebagai bahan cerita lepas yang menarik untuk diketahui. Mereka sekadar memandang sejarah dari sudut penceritaan tetapi lupa bahawa sejarah ialah realiti hidup lepas yang boleh berulang. Sejarah sentiasa akan berulang kembali bagai roda yang berputar, cuma yang mebezakannya ialah watak-watak lakonan dalam sejarah tersebut.
Menurut sarjana Islam Ibnu Khaldun didalam “Muqaddimah” , sejarah bukanlah sekadar peristiwa lepas yang tiada dengan kita yang hidup hari ini namun adalah perkara yang perlu dipelajari kerana sejarah sentiasa berulang. Justeru itu, al-quran itu sendiri sarat dengan kisah-kisah sejarah umat sepanjang zaman sebagai pengajaran kepada manusia hari ini. Sesungguhnya mereka yang memahami peristiwa silam adalah mereka yang memahami masa hadapan.
Oleh itu, kemerdekaan yang hadir perlu diambil sebagai iktibar untuk membangunkan jati diri “insan kamil” atau manusia yang lengkap serba serbi sebagai persediaan menghadapi sebarang bentuk ancaman. “Insan kamil” yang dimaksudkan disini ialah manusia yang teguh agamanya dan dalam masa yang sama tinggi produktivitinya untuk kebaikan umat. Pendek kata kehebatan dunia dan akhirat bersatu dalam dirinya.
Kemerdekaan juga perlu dipisahkan dari makna kebebasan tanpa batasan kerana maksud dari mencapai merdeka itu sendiri ialah untuk memelihara hak semua individu didalam masyarakat.
Kebebasan harus tidak sampai membebankan atau menjadi perosak kepada institusi masyarakat. Kebebasan individu untuk buat apa sahaja atas nama "hak kemanusiaan" adalah salah. Kepentingan masyarakat perlu didahulukan berbanding kepentingan peribadi yang sempit.
Islam sebagai agama yang memelihara hak-hak setiap individu manusia telah lama menekankan didalam "Qawaid Fiqhiyyah" atau dasar-dasar penentuan hukum bahawa "hak jamaah(umat) perlu didahulukan berbanding hak peribadi". Perkara ini begitu jelas dibentang oleh Dr. Yusof Al-Qardhawi didalam bukunya "Fiqh awliyat" atau feqah keutamaan.
Di dalam buku tersebut beliau menegaskan bahawa apabila terjadi perselisihan diantara kepentingan peribadi dan orang ramai, maka kepentingan umum perlulah terlebih dahulu dipelihara.
Sebagai contoh beliau memetik pandangan Imam Al-Ghazali berhubung sekiranya terjadi peperangan yang dahsyat dan keperluan untuk berperang telah menjadi fardu ain maka wajib bagi setiap individu mendahulukan kepentingan agama, Negara dan masyarakat untuk pergi berperang.
Malangnya setelah 50 tahun merdeka ,hasrat mencapai kemerdekaan untuk menjaga kelangsungan masyarakat kian pudar. Sikap individualisme telah mengambil alih tafsiran kemerdekaan hari ini. Hak individu telah diagungkan melebihi hak umum.
Contohnya apa yang dinyatakan Tun Dr. Mahathir di bawah tajuk "A system values and the malays" didalam ensiklopedia biodata beliau yang mengakui kewujudan masyarakat melayu yang menerima budaya barat yang mengamal seks diluar nikah dengan tinggal bersedudukan lelaki dan perempuan. Sikap mereka yang melampau bakal merosakkan institusi kekeluargaan dalam masyarakat.
Sikap mengagungkan hak kebebasan diri ini jelas terpamer pada segelintir remaja dikala malam ambang merdeka. Tanpa menghiraukan sentiviti masyarakat, muda-mudi Melayu Islam hasil tinjaun saya pada perayaan merdeka yang lepas, mereka sanggup berpelukan dikhalayak ramai, minum arak secara terbuka dan ada pula yang tanpa segan silu memperagakan tubuh badan dengan pakaian menjolok mata dihadapan umum.
Sebenarnya menurut Dr. Kamar Oniah seorang pensyarah di UIA, masyarakat Malaysia kini menuju kearah masyarakat "non-conscience" atau masyarakat yang tidak mampu membedakan yang mana baik dan yang mana buruk. Kepentingan keseronokan peribadi seringkali menjadi dalil menghalalkan tingkah laku buruk mereka. Lebih menyedihkan sikap sesetengah golongan pemuda pemuja budaya "hedonisme" telah mengambil peluang kehadiran kemerdekaan sebagai kebebasan tanpa batasan.
Selain itu, falsafah kemerdekaan juga mengajak kita untuk bersatu atas nama bangsa Malaysia. Sikap prejudis antara sesama bangsa perlu diketepikan dan sebaliknya sikap tolenrasi dan saling memahami perlu disuburkan.
Dasar "divide and rule" yang diamalkan oleh British pada zaman penjajahan telah melahirkan masyarakat saling berprasangka buruk. Justeru itu, sewaktu Malaya ingin menuju kemerdekaan terdapat mereka yang masih ingin berada dibawah pemerintahan British.
Antara faktor yang menyebabkan mereka kurang bersetuju dengan seruan Tunku Abdul Rahman untuk merdeka ialah kerisauan mereka berhubung status kaum Cina yang bakal menjadi warga Negara Malaya dengan hak-hak yang terpelihara.
Namun Tunku Abdul Rahman pantas menyanggah pandangan seumpama ini sambil menegaskan bahawa kemerdekaan yang dicapai tanpa memberikan hak yang sewajarnya bakal mencetuskan huru-hara lalu menghancurkan matlamat kemerdekaan itu sendiri. Bagi beliau keamanan yang ingin dicapai bukan sekadar keamanan sementara akan tetapi keamanan sehingga akhir zaman.
Perkara ini jelas dinyatakan didalam ucapan bapa kemerdekaan Malaysia.
“Merdeka yang kita tuntut ialah merdeka yang membawa kesenangan bukan sahaja pada masa ini malahan sehingga keakhir zaman”
Kita perlu menyedari untuk mengekalkan keharmonian yang kita capai hasil daripada kemerdekaan, kita perlu bersatu tanpa menghiraukan perbezaan diantara kita. Lihat sahaja contoh agung Nabi Muhammad S.A.W yang amat memahami bahawa kesatuan adalah kunci memelihara keharmonian dan kedaulatan Negara.
Menurut pengarang buku "Sejarah Islam Abad Pertama" Mohd Mokhtar Shafie , Rasullah S.A.W telah menyatukan penduduk madinah yang terdiri dari pelbagai puak dan kaum melalui piagam madinah. Baginda juga telah memperkenalkan perkataan "umat" buat kali pertama digunakan didalam lapangan politik yang merujuk semua warga madinah samaada kaum muhajirin, ansar atau pun yahudi.
Begitulah pentingnya perpaduan yang dapat menjaga keharmonian Negara agar kemerdekaan yang dicapai tidak luput dari tangan kita. Bak kata pepatah " Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh".
Biarlah kedatangan hari Merdeka yang baru ini menjadi titik tolak untuk kita benar-benar memahami falsafah kemerdekaan yang diperjuangkan oleh generasi terdahulu. Pengorbanan dan jerit perih mereka untuk perlu dihargai dengan cara yang paling bermakna dan kemerdekaan pula disyukuri dengan kita terus berjuang mempertahankan kemerdekaan ini.
Ribuan manusia memenuhi dataran KLCC untuk menyambut kedatangan tanggal 31 Ogos sermpena hari Merdeka. Tahun 2004, saya bersama beberapa orang sahabat dibawah anjuran Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia bertugas menyampaikan risalah dakwah ditengah-tengah hiruk pikuk sambutan Merdeka.
Sebaik keluar dari bangunan KLCC, kedengaran jelas suara seorang artis "rock" tanah air menjerit membangkitkan semangat kemerdekaan dikalangan muda-mudi disitu. "Biar kita buktikan bahawa kita orang muda pun tahu apa erti merdeka!" begitulah laungan artis tersebut yang disambut oleh sorakan sepenuh tenaga dari para penonton tanda mereka bersetuju. Lalu lagu dan muzik yang dihiasi oleh getaran bunyi gitar elektrik dan ketukan dram dibunyikan meraikan merdeka yang mereka faham.
Persoalannya apakah erti atau falsafah kemerdekaan yang difahami oleh muda-mudi zaman sekarang. Apakah hari kemerdekaan yang mereka sambut tidak lebih dari berseronok mendengar nyanyian artis terkenal sambil menyaksikan letupan bunga api berwarna warni menghiasi langit malam.
Apakah hari kemerdekaan sekadar dihayati sebagai hari kebangsaan yang tidak lebih dari hari pelepasan am seluruh warga Malaysia yang bekerja. Hari kebebasan dari bebanan kerja yang menyusahkan. Hari untuk berseronok dengan rakan-rakan atau dalam erti kata lain hari yang menghalalkan untuk mereka melakukan apa sahaja
Membicarakan persoalan falsafah kemerdekaan biarlah difahami dahulu makna perkataan falsafah yang telah wujud sejak 2000 tahun dahulu dalam era kegemilangan Yunani. Menurut Dr Hamka didalam bukunya "Falsafah Hidup". Falsafah berasal dari dua suku kata iaitu "pilos" dan "sofos". "Pilos" membawa erti penggemar manakala "sofos" membawa makna hikmah. Oleh itu apabila kita membicarakan soal falsafah kemerdekaan maka sebenarnya kita membicarakan hikmah atau pemahaman sebenar disebalik kemerdekaan yang kita sambut saban tahun.
Dalam ucapan Tunku Abdul Rahman sempena Ucapan perasmian persidangan agung umno Malaya yang diadakan di di Melaka pada 4 dan 5 April 1953
yang dihimpunkan didalam buku “Bumi dipijak Orang” jelas menyatakan falsafah kemerdekaan yang dicitakan oleh generasi terdahulu. Dalam ucapannya beliau menyebut:
“Didalam sedikit masa ini orang-orang melayu telah sedar bahawa nasib bangsanya itu semakin hari semakin buruk. Dan rod didalam badan kita telah memohon kepada Allah SWT dan Allah SWT pun kabulkan doa kita itu dengan menggerakkan hati kita bagi menuntut dan mencapaikan kemerdekaan dengan segera. Kita yakin merdeka inilah sahaja yang boleh menyelamatkan bangsa kita”.
Berdasarkan ucapan bernas bapa kemerdekaan Malaysia ini, kemerdekaan sebenarnya ialah mekanisme untuk mengangkat martabat bangsa. Mencapai kemerdekaan bukanlah objektif terakhir akan tetapi batu loncatan untuk cita-cita yang lebih besar iaitu untuk mengeluarkan masyarakat dari kemunduran dan kehinaan.
Oleh itu, tugas generasi masa kini hakikatnya masih belum berakhir dengan sekadar berseronok menyambut hari merdeka. Sepatutnya tanggal 31 Ogos yang kita sambut setiap tahun merupakan tarikh peringatan kepada kita untuk memperbaharui tekad bagi menyambung usaha pejuang-pejuang terdahulu yang ingin mengangkat martabat umat. Permasalahannya adakah muda-mudi berasa bertanggungjawab untuk berjuang demi Negara, bangsa dan agama bila hari merdeka menjelma.
Selain itu, kemerdekaan menurut "wikipedia" sebuah laman web ensiklopedia yang sarat dengan maklumat ialah pembebasan dari penjajahan. Sambutan besar-besaran diadakan setiap tahun meraikan pengunduran "Union Jack" dari tanah melayu dan sebagai melahirkan rasa patriorisme yang benci kepada sebarang bentuk penjajahan.
Namun sambutan kemerdekaan yang sepatutnya lambang kebebasan bertukar menjadi bukti bahawa rakyat Malaysia masih dijajah. Kalau dahulu umat melayu dijajah dalam bentuk fizikal, hari ini mereka dijajah dalam bentuk pemikiran.
Budaya penjajah dicedok bulat-bulat tanpa ada batasan. Lihat sahaja budaya liar "punk" dan "metal" yang turut mewarnai remaja-remaja yang menyambut hari kemerdekaan. Menurut Tun Dr. Mahathir didalam ucapannya yang dirakam didalam "Encyclopedia of Dr. Mahathir bin Mohammad". Beliau berpandangan bahawa meniru budaya lain bukanlah semestinya salah namun yang menjadi problema kepada kita ialah apabila kita meniru membuta tuli tanpa membezakan antara yang baik dan salah.
Dalam ucapan yang sinis Tun Dr. Mahathir menggambarkan fenomena yang berlaku dikalangan orang Melayu.
"What the West does today, the east will do tomorrow and the Malays the day after. If the West stops doing it, the East will follow suit tomorrow and the Malays are likely to do the thereafter"
Apa yang dilakukan oleh barat hari ini akan dilakukan oleh penduduk timur keesokannya dan melayu pula akan menyusul hari berikutnya. Bilamana barat berhenti mengamalkannya maka penduduk timur turut berhenti dan melayu seperti selalunya akan mengikut selepas itu.
Ucapan beliau mengingatkan kita bahawa mengapa kita perlu jadi Pak Turut sedangkan kita mampu menilai. Biarlah kemerdekaan mengingatkan kita akan jati diri kita yang sebenar sebagai anak Malaysia yang punya acuan hidup tersendiri . Usahlah kita menjadi "Barat jadian" hasil dari jati diri ikut-ikutan.
Kedatangan hari kemerdekaan juga perlu mengingatkan kita bahawa kebebasan yang dikecapi perlu dipertahankan dengan memperkukuhkan diri kita agar dapat menyumbang kearah keharmonian Malaysia.
Mengecapi merdeka bukan bererti kita tidak akan dijajah lagi. Negara kita mungkin saja dijajah dalam bentuk yang pelbagai. Tanpa menyedari hakikat bahawa ancaman terhadap kemerdekaan yang kita kecapi sekarang sentiasa wujud, maka kita akan sentiasa leka tanpa merasa keperluan untuk membangunkan modal insan.
Amat malang sekali kerana generasi hari ini sekadar merenung sejarah hitam penjajahan dari sudut nostalgia silam yang sudah lepas. Sejarah dianggap sebagai bahan cerita lepas yang menarik untuk diketahui. Mereka sekadar memandang sejarah dari sudut penceritaan tetapi lupa bahawa sejarah ialah realiti hidup lepas yang boleh berulang. Sejarah sentiasa akan berulang kembali bagai roda yang berputar, cuma yang mebezakannya ialah watak-watak lakonan dalam sejarah tersebut.
Menurut sarjana Islam Ibnu Khaldun didalam “Muqaddimah” , sejarah bukanlah sekadar peristiwa lepas yang tiada dengan kita yang hidup hari ini namun adalah perkara yang perlu dipelajari kerana sejarah sentiasa berulang. Justeru itu, al-quran itu sendiri sarat dengan kisah-kisah sejarah umat sepanjang zaman sebagai pengajaran kepada manusia hari ini. Sesungguhnya mereka yang memahami peristiwa silam adalah mereka yang memahami masa hadapan.
Oleh itu, kemerdekaan yang hadir perlu diambil sebagai iktibar untuk membangunkan jati diri “insan kamil” atau manusia yang lengkap serba serbi sebagai persediaan menghadapi sebarang bentuk ancaman. “Insan kamil” yang dimaksudkan disini ialah manusia yang teguh agamanya dan dalam masa yang sama tinggi produktivitinya untuk kebaikan umat. Pendek kata kehebatan dunia dan akhirat bersatu dalam dirinya.
Kemerdekaan juga perlu dipisahkan dari makna kebebasan tanpa batasan kerana maksud dari mencapai merdeka itu sendiri ialah untuk memelihara hak semua individu didalam masyarakat.
Kebebasan harus tidak sampai membebankan atau menjadi perosak kepada institusi masyarakat. Kebebasan individu untuk buat apa sahaja atas nama "hak kemanusiaan" adalah salah. Kepentingan masyarakat perlu didahulukan berbanding kepentingan peribadi yang sempit.
Islam sebagai agama yang memelihara hak-hak setiap individu manusia telah lama menekankan didalam "Qawaid Fiqhiyyah" atau dasar-dasar penentuan hukum bahawa "hak jamaah(umat) perlu didahulukan berbanding hak peribadi". Perkara ini begitu jelas dibentang oleh Dr. Yusof Al-Qardhawi didalam bukunya "Fiqh awliyat" atau feqah keutamaan.
Di dalam buku tersebut beliau menegaskan bahawa apabila terjadi perselisihan diantara kepentingan peribadi dan orang ramai, maka kepentingan umum perlulah terlebih dahulu dipelihara.
Sebagai contoh beliau memetik pandangan Imam Al-Ghazali berhubung sekiranya terjadi peperangan yang dahsyat dan keperluan untuk berperang telah menjadi fardu ain maka wajib bagi setiap individu mendahulukan kepentingan agama, Negara dan masyarakat untuk pergi berperang.
Malangnya setelah 50 tahun merdeka ,hasrat mencapai kemerdekaan untuk menjaga kelangsungan masyarakat kian pudar. Sikap individualisme telah mengambil alih tafsiran kemerdekaan hari ini. Hak individu telah diagungkan melebihi hak umum.
Contohnya apa yang dinyatakan Tun Dr. Mahathir di bawah tajuk "A system values and the malays" didalam ensiklopedia biodata beliau yang mengakui kewujudan masyarakat melayu yang menerima budaya barat yang mengamal seks diluar nikah dengan tinggal bersedudukan lelaki dan perempuan. Sikap mereka yang melampau bakal merosakkan institusi kekeluargaan dalam masyarakat.
Sikap mengagungkan hak kebebasan diri ini jelas terpamer pada segelintir remaja dikala malam ambang merdeka. Tanpa menghiraukan sentiviti masyarakat, muda-mudi Melayu Islam hasil tinjaun saya pada perayaan merdeka yang lepas, mereka sanggup berpelukan dikhalayak ramai, minum arak secara terbuka dan ada pula yang tanpa segan silu memperagakan tubuh badan dengan pakaian menjolok mata dihadapan umum.
Sebenarnya menurut Dr. Kamar Oniah seorang pensyarah di UIA, masyarakat Malaysia kini menuju kearah masyarakat "non-conscience" atau masyarakat yang tidak mampu membedakan yang mana baik dan yang mana buruk. Kepentingan keseronokan peribadi seringkali menjadi dalil menghalalkan tingkah laku buruk mereka. Lebih menyedihkan sikap sesetengah golongan pemuda pemuja budaya "hedonisme" telah mengambil peluang kehadiran kemerdekaan sebagai kebebasan tanpa batasan.
Selain itu, falsafah kemerdekaan juga mengajak kita untuk bersatu atas nama bangsa Malaysia. Sikap prejudis antara sesama bangsa perlu diketepikan dan sebaliknya sikap tolenrasi dan saling memahami perlu disuburkan.
Dasar "divide and rule" yang diamalkan oleh British pada zaman penjajahan telah melahirkan masyarakat saling berprasangka buruk. Justeru itu, sewaktu Malaya ingin menuju kemerdekaan terdapat mereka yang masih ingin berada dibawah pemerintahan British.
Antara faktor yang menyebabkan mereka kurang bersetuju dengan seruan Tunku Abdul Rahman untuk merdeka ialah kerisauan mereka berhubung status kaum Cina yang bakal menjadi warga Negara Malaya dengan hak-hak yang terpelihara.
Namun Tunku Abdul Rahman pantas menyanggah pandangan seumpama ini sambil menegaskan bahawa kemerdekaan yang dicapai tanpa memberikan hak yang sewajarnya bakal mencetuskan huru-hara lalu menghancurkan matlamat kemerdekaan itu sendiri. Bagi beliau keamanan yang ingin dicapai bukan sekadar keamanan sementara akan tetapi keamanan sehingga akhir zaman.
Perkara ini jelas dinyatakan didalam ucapan bapa kemerdekaan Malaysia.
“Merdeka yang kita tuntut ialah merdeka yang membawa kesenangan bukan sahaja pada masa ini malahan sehingga keakhir zaman”
Kita perlu menyedari untuk mengekalkan keharmonian yang kita capai hasil daripada kemerdekaan, kita perlu bersatu tanpa menghiraukan perbezaan diantara kita. Lihat sahaja contoh agung Nabi Muhammad S.A.W yang amat memahami bahawa kesatuan adalah kunci memelihara keharmonian dan kedaulatan Negara.
Menurut pengarang buku "Sejarah Islam Abad Pertama" Mohd Mokhtar Shafie , Rasullah S.A.W telah menyatukan penduduk madinah yang terdiri dari pelbagai puak dan kaum melalui piagam madinah. Baginda juga telah memperkenalkan perkataan "umat" buat kali pertama digunakan didalam lapangan politik yang merujuk semua warga madinah samaada kaum muhajirin, ansar atau pun yahudi.
Begitulah pentingnya perpaduan yang dapat menjaga keharmonian Negara agar kemerdekaan yang dicapai tidak luput dari tangan kita. Bak kata pepatah " Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh".
Biarlah kedatangan hari Merdeka yang baru ini menjadi titik tolak untuk kita benar-benar memahami falsafah kemerdekaan yang diperjuangkan oleh generasi terdahulu. Pengorbanan dan jerit perih mereka untuk perlu dihargai dengan cara yang paling bermakna dan kemerdekaan pula disyukuri dengan kita terus berjuang mempertahankan kemerdekaan ini.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 komentar:
Post a Comment