Thursday, September 28, 2006

PostHeaderIcon Gambar Si Comel


Assalammualaikum.. inilah gambar saya masa ambil scroll hari tu,hehe, leh percaya ke??? gurau je.. ini gambar adik paling..kecil.

Hari ni saya ingin mengupas sebuah buku yang mana saya kira elok kalau diulas untuk manfaat semua. Buku ini telah habis saya baca semoga dengan menulis berkenaan buku tersebut ilmunya akan lebih melekat.

Buku yang bertajuk "Ayyuhal Walad" tulisan Imam al-Ghazali dan diterjemahkan kepada "Wahai Anak" oleh Ustaz Ahmad Fahmi Zam-Zam. Buku ini sebenarnya ialah kiriman surat-surat yang dihantar oleh Imam Al-Ghazali kepada muridnya sebagai bingkisan nasihat. Walaupun beliau telah menulis "ihya' ulumuddin" yang sudah sarat dengan ilmu yang pelbagai sebagai panduan hidup yang boleh dibaca oleh muridnya, beliau tidak mahu mengecewakan muridnya yang meminta beliau menuliskan surat nasihat kepadanya.

Nasihat- nasihat dalam buku ini cukup mendalam pengertiannya dan luas kegunaannya dalam membaiki hati kita yang rosak. Sebenarnya nasihat-nasihat ini adalah isi pati pengajaran "ihya ulumuddin". Besar sekali peranan 25 nasihat yang disampaikan oleh Imam al-Ghazali kepada muridnya kerana setiap nasihat berperanan merangsang jiwa agama dalam hati setiap pembaca.

Baiklah sekadar ini dahulu.. esok saya akan ulas nasihat yang diberikan....

0 komentar: