Wednesday, October 11, 2006

PostHeaderIcon Bila Islam Akan Gah..???

BILA BARU ISLAM AKAN GAH..?

Inilah persoalan yang bermain dibenak pemikiranku… bilakah tarikh untuk Islam akan bangkit menjadi peneraju tamadun dunia seperti waktu dulu. Apabila membaca buku Dr. Yusof Al-Qardhawi bertajuk “Islam Hadharatul Ghad” atau dalam bahasa Melayunya “Islam Tamadun akan datang” maka yakinlah aku bahawa dunia masa akan datang adalah milik Islam.

Islam adalah tamadun yang terbaik sebagai ganti tamadun keduniaan yang banyak merosakkan. Pendekatan barat yang mengabaikan soal kerohanian melalui pengangan sekularisme telah menyebabkan manusia kehilangan arah dalam memahami tujuan hidup mereka.

Tamadun barat adalah atamadun yang kosong dari nilai budi yang akhirnya merebakkan pelbagai penyakit social didalam masyarakat. Kehadiran penyakit social yang kronik adalah petanda kehancuran sesebuah tamadun sepertimana yang dinyatakan didalam buku Al-Muqaddimah karangan “Ibn Khaldun”

Justeru, Dr Yusof Al-Qardhawi menyatakan bahawa kehancuran dan kekecewaan terhadap Tamadun Barat akan menyebabkan Islam menjadi semakin relevan sebagai Tamadun yang lebih baik bagi umat manusia.

Kehadiran Tamadun Islam sebagai alternatif bukanlah menolak segala kemodenan yang dibawa oleh Tamdun Barat. Sebaliknya Islam bersifat neutral terhadap pembangunan material yang diasaskan oleh Tamadun Barat.

Apa yang ingin dibawa oleh Islam hanyalah, mengharmonikan diantara aspek pembangunan rohani dan material agar seirng. Tamadun yang ingin dibentuk ialah Tamadun yang mencapai tahap pembangunan yang tinggi disamping tunduk patuh kepada “Rabb Al-Jalil” sebagai Pencipta. Dalam erti kata lain, dalam Tamadun Islam kemodenan tidak mengalpakan manusia terhadap tuhan malah mendekatkan diri manusia kepada Tuhan.

Namun demikian, bilakah Islam akan Gah??? Adakah selepas barat jatuh baru Islam akan naik atau kita boleh naik tanpa perlu menanti kejatuhan Tamadun Barat yang tidak tahu bila bakal terjadi.

Sebenarnya Umat Islam boleh membina tamadun Islam kembali tanpa perlu mengharap kejatuhan Tamadun Barat. Mengapa perlu dinanti pada kelemahan orang lain? Apakah kita sebagai umat Islam tidak mampu untuk bangkit dengan menonjolkan kekuatan kita bukan mengambil kesempatan terhadap kelemahan orang lain? Mengapa tidak kita berdiri diatas kaki kita sendiri?

Saban waktu kita sekadar mendoakan kehancuran tamadun barat tanpa berusaha membangunkan Tamadun Islam. Lihat sahajalah betapa umat Islam berpecah belah dalam menetapkaan isu. Dalam peperangan terhadap Iraq contohnya, Negara-negara umat Islam betelagah menentukan tindakan yang perlu diambil.

Sebenarnya, segala isu boleh ditangani dengan mudah kalau umat Islam bersatu. Seorang cendekiawan kristian berbangsa Palestin menyatakan kalau seluruh penduduk arab bersatu dan “mengaum” pasti akan takutlah musuh-musuh yang ingin mengambil kesempatan.

Akan tetapi, sayang seribu kali sayang.. kita bukan sekadar berpecah kita turut meninggalkan ajaran Islam. Banyak sekali yang kita langgar sehingga kita menjadi seperti orang yang tidak beragama.

Kesimpulannya, selagi Islam tidak dibangunkan didalam hati kita jangan dicita “Tamadun Islam Peneraju Dunia”

0 komentar: