Saturday, November 11, 2006

PostHeaderIcon Isu SMS - Saya Tertipu..

Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi

Alhamdulillah, semalam Allah telah membuka mata saya daripada terus tertipu. Sebelum sembahyang Jumaat di Masjid Negeri, saya meninjau dahulu barang yang dijual dihadapan masjid tersebut dan tanpa diduga saya menemukan VCD berhubung ucapan Dato' Mufti berkenaan sejumlah Melayu akan dibaptiskan di Gereja Silibin.

Saya rasa terkejut, lalu terus membeli VCD tersebut. Malam tadi dengan penuh debaran saya mendengar dengan berhati-hati butir kata-kata Dato' Mufti Perak dan saya amat yakin saya tidak salah dengar bahawa Dato' Mufti telah menyatakan kekecewaan terhadap 500 pelajar Politeknik yang telah Murtad.

Dalam ucapan ringkas Dato' Mufti di Masjid Negeri pada petang Sabtu5hb/11/06, beliau telah mendapat maklumat bahawa Dato' Azhar Mansor akan datang ke Gereja Silibin untuk membaptiskan sejumlah orang Melayu. Namun yang mengecewakan beliau ialah apakah tindakan yang telah kita ambil untuk menghalang semua perkara ini berlaku.

Menurut Dato' Mufti lagi, ada pemuda PAS yang datang padanya mencadangkan agar dibuat demontrasi tapi Doto' Mufti menyifatkan tindakan tersebut sebagai tindakan bodoh kerana kita hanya akan menyebabkan golongan Islam terdedah kepada fitnah.

Berdasarkan apa yang di ucapkan oleh Dato' Mufti ada beberapa perbezaan fakta yang patut diberikan perhatian. Pertama: Jumlah sebenar Pelajar Politeknik yang Murtad ialah 500 orang bukan 600 seperti yang didakwa. Kedua: Dato' Mufti bukan mendengar sendiri dari Dato' Azhar Mansor sebaliknya maklumat diperolehi daripada rakan Dato' Azhar Mansor yang hadir ke rumah Dato' Mufti untuk beraya. Ketiga: Dato' Mufti telah melarang daripada mengadakan demontrasi yang pada pandangannya tidak membantu.

Jumlah orang yang murtad bukanlah suatu isu, kerana kalau ada seoarang pun yang murtad itu sudah cukup mendesak kita untuk melakukan perubahan. Akan tetapi yang menjadi isu adakah betul tindakan kita mengadakan demontrasi untuk membetulkan aqidah umat Islam. Apa yang jadi betulnya dengan kita melaungkan kata-kata amarah.

Maaf kalau ada yang tidak bersetuju dengan kenyataan saya. Tetapi saya amat menyokong pendirian Dato' Mufti. Murtad adalah masalah aqidah yang melibatkan kepercayaan. Kepercayaan seseorang tidak boleh berubah melalui demontrasi sebaliknya dakwah sahajalah jalan untuk mengembalikan mereka yang murtad ke jalan yang benar.

Mengapa tidak kita kumpulkan beberapa pemuda yang berilmu dalam "Usuludin dan Ilmu Perbandingan Agama" untuk berdakwah secara proaktif. Saya yakin berdakwahla jawapannya untuk menyelesaikan masalah ini. Kita perlu berdakwah kepada seluruh masyarakat Melayu agar kukuh iman dan kepada semua masyarakat bukan Islam agar mereka beriman. Sesungguhnya sudah puluhan tahun lamanya kita telah bergaul dengan golongan bukan Islam di Malaysi tetapi malangnya sedikit sahaja, yang menyedari kepentingan berdakwah kepada golongan bukan Islam di Malaysia. Wallahualam, fikir-fikirkanlah..

0 komentar: