Friday, November 24, 2006

PostHeaderIcon Syed Qutb Mati Syahid atau Bulghah

Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi


Syed Qutb: Mati Syahid atau Mati Bulghah

Dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerja saya amat terkejut mendapat sms dari seorang adik pkpim bertanyakan samada Syed Qutb mati syahid atau mati bulghah. Lebih menggerunkan ialah tuduhan yang mengatakan bahawa aqidah Syed Qutb tentang sifat-sifat Allah adalah menyeleweng dan para ulamak salaf secara ijmak mencelanya.

Adik ini kemudian menyatakan bahawa persoalan ini sebenarnya timbul dari kenyataan seorang rakannya menerusi sms. Meneliti daripada kenyataan sms tersebut, amat jelas mereka yang mengatakan sedemikian adalah seseorang yang tidak arif tentang sejarah, tidak membaca dan tidak mengerti hukum.

Pertamanya perlu dimengerti apakah itu mati syahid dan apa itu bulghah. Mati syahid ialah mati menegakkan kalimah Allah manakala Bulghah pula ialah pemberontakan terhadap pemerintah. Menurut Islam para pemberontak wajar dihukum bunuh.
Namun demikian perlu difahami apakah maksud pemberontakan? Adakah menasihati pemerintah agar tunduk kepada hukum Islam tergolong daripada pemberontakan? Bukankah ada hadis berbunyi:

“Demi jiwaku yang berada di dalam kekuasaanNya,hendaklah kamu menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat jahat, dan menegah orang yang zalim, ataupun Allah akan menurunkan azabNya keatas kamu”

Saya cuba menyemak taraf hadis ini namun saya tidak dapat namun demikian saya menjumpai 2 hadis yang mempunyai lafaz yang berbeza tetapi maksud yang sama. Salah satu hadis tersebut diriwayatkan oleh Imam Ahmad. Akan tetapi ini teidaklah bermaksud bahawa Islam memberikan kebebasan kepada orang yang zalim. Bahkan seluruh ulamak bersepakat bahawa pemimpin yang zalim perlu dinasihati.

Sesungguhnya, Islam tidak pernah membezakan status manusia berdasarkan darjat kedudukannya. Sekiranya kita bersetuju bahawa yang lemah perlu didakwah maka kita patut bersetuju bahawa yang kuat juga patut didakwah. Sekiranya kita bersetuju bahawa rakyat perlu didakwah maka pemerintah juga perlu didakwah. Mengapa perlu kita wujudkan “double standard” sehingga mereka yang menyatakan perkara yang hak dihadapan para pemerintah dianggap pemberontak.

Apatah lagi pemerintah itu sememangnya terkenal sebagai orang yang melampaui batas. Dalam peristiwa Syed Qutb, beliau terpaksa berhadapan dengan pemerintah pada masa itu iaitu Jamal Abd Nasir yang terkenal dengan pemerintahan kuku besi. Dia telah memenjarakan berpuluh ribu anggota Ikhwanul Muslimin.

Syed Qutb tidak pernah mengangkat senjata sehingga beliau begitu digeruni oleh Jamal Abd Nasir. Beliau sekadar menulis buku-buku tentang tasawur Islam yang sebenar. Antara buku yang menyebabkan beliau ditangkap ialah buku “Maa’lim fi Toriq”. Bacalah buku ini anda akan mendapati bahawa apa yang ingin disampaikan oleh Syed Qutb bukanlah cercaan kepada kerajaan sebaliknya hanya menyeru kepada seluruh umat Islam untuk kembali kepada cara hidup Islam yang sebenar.

Buku beliau berkenaan tasawur Islam berhubung hakikat hidup didunia adalah amat bertepatan dalam menangani pandangan hidup sekular yang kian membarah dikalangan umat Islam pada masa itu. Islam pada masa itu, dilihat sebagai amalan ritual diatas tikar sejadah. Pandangan ini begitu dominan dalam masyarakat Islam pada masa itu.

Namun berkat ketegasan Syed Qutb menyatakan apa yang hak walaupun dicerca, dipenjara serta dibunuh, ialah hari ini banyak memberi kesedaran kepada umat Islam malah menyemarakkan lagi kebangkitan Islam contohnya Malaysia yang telah berubah menjadi sebuah negara yang lebih Islamik kesan daripada buku-buku beliau yang menjadi tatapan pemuda-pemudi Islam Malaysia sekitar tahun 70an. (Sila rujuk lebih lanjut dalam buku ”Kebangkitan Islam Di Kalangan Pelajar” oleh ”Zainah Anwar” bagi mengetahui bagaimana pelajar-pelajar Islam tahun 70an berjuang)

Menurut buku ”An-Nasaih Ad-Diniah wa Al –wasaya Al-Imaniah” karangan Imam Habin Abdullah Hadad, mereka yang sanggup bersabar dengan segala bahaya yang datang kerana menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran adalah petunjuk bahawa dia mencintai Allah dan amatlah besar baginya pahala dari sisi Allah kerana mengutamakan kepentingan agama berbanding kepentingan dirinya. Dalam ayat Allah ada menyebut:

”Perintahlah orang supaya berbuat baik dan larangilah ia daripada berbuat jahat, serta bersabarlah terhadap apa yang menimpamu sesungguhnya yang demikian tu termasuk perintah yang sungguh-sungguh” Luqman:17

Jelas sekali berdasarkan dalil dan sejarah yang mengatakan tiada unsur –unsur yang melampau yang dilakukan oleh Syed Qutb adalah tidak wajar sekali mengatkan Syed Qutb mati kerana Bulghah..... bersambung.....

0 komentar: