Wednesday, November 01, 2006

PostHeaderIcon Cara Hidup Biasa Bersama Secawan Kopi

Silalah Layari Laman Blog ini dalam usaha menuju ke jalan Allah- Laman Sufi Salafi

Baru sebentar tadi ku melayari laman blog rakan-rakan, merisik berita khabar dari rakaan-rakan seperjuangan yang jauh beratus batu. Ada yang sedang bekerja, ada yang berkhidmat dalam jamaah dan ada yang tidak aktifkan blog.

Menjalani hidup di alam pekerjaan menyebabkan aku rindu pada perjuangan dialam kampus. Perjuangan yang tidak mengenal erti lelah disamping teman-teman. Perjuangan untuk menegakkan Islam dalam diri sendiri, rakan-rakan, dan masyarakat.

Masih terngiang-ngiang ditelingaku kata bicara Mantan Presiden ABIM En. Ahmad Azam berhubung langkah perjalanan yang biasa diikuti oleh mereka yang “biasa” yang memilih cara hidup “biasa” amat berbeza sekali dengan perjalanan “Mujahid Dakwah” yang penuh dengan onak dan duri.

Ramai yang memilih cara hidup biasa kerana ia lebin mudah dan sememangnya itulah system hidup yang mereka teladani dari keluarga mereka. Apa itu cara “hidup biasa”?

“Cara Hidup Biasa” ialah hidup sekadar hidup, hidup untuk diri sendiri dan keluarga seperti kebanyakan orang. Mereka yang mengamalkan kehidupan sebegini tidaklah bermaksud mereka adalah golongan fasik yang sentiasa melakukan maksiat. Mereka barangkali adalah golongan yang kuat berpegang kepada agama cuma mereka memilih kitaran hidup yang biasa.

Kebanyakan manusia selepas dilahirkan akan dididik dan diajarkan untuk menjadi manusia yang berguna. Kemudian apabila diperingkat remaja, manusia mula menanam cita-cita. Kemudian bermulalah pemburuan manusia mencapai cita-citanya. Dia akan melanjutkan pelajarannya ke universiti. Setelah tamat belajar dia akan mencari kerjaya dan kemudian berkahwin. Dalam memastikan keluarganya terbela dia akan cuba menaikkan taraf kehidupan keluarganya dan akhirnya dia boleh senang hati meninggalkan dunia.

Barangkali inilah perjalanan hidup segelintir golongan manusia. Mereka orang yang baik-baik serta soleh disamping menjadi seorang yang setia menjaga keluarga mereka. Apa yang mereka buat ini amat dituntut oleh Islam. Cuma ada satu perkara sahaja yang kurang. Apa ya agaknya?

Ya,Dimanakah agaknya sumbangan mereka untuk Islam? Fikir-fikirkanlah.. Bagaimana agaknya kita nak jawab dihadapan Allah jika ditanyakan apa yang kita buat untuk agamanya? Malu rasanya bila mengenangkan sikap kita yang acuh tak acuh mengahadapi krisis umat yang kian meruncing?

Kita kebiasaannya mengambil sikap tidak ambil peduli. Lihat sahajalah adakah kita buat sesuatu terhadap isu umat yang disiarkan didalam surat khabar. Mungkin kita prihatin, tapi prihatin kita hanya berakhir dengan bicara kosong dengan penuh perasaan dikedai kopi. Akhirnya, tiada sebarang usaha yang diambil sekadar menghabiskan secawan kopi berharga 80 sen. Wallahualam.

0 komentar: